Kiitos edellisen postauksen kasvintunnistajille. Sinille vielä erityiskiitos ryteikköni kadehtimisesta- itse olen ajatellut, että olen vain riivatun laiska hoitamaan kukkapenkkiä (ja olenkin), sillä homma ei kiinnosta yhtään sen enempää kuin on pakko. Pakkoa minulle on tulokaslajien kurissa pitäminen ja myrkyllisten kasvien tunnistaminen ja hävittäminen. Kukkapenkki tuli talon mukana, minä en olisi sellaista kaivannut.

Onneksi tutkin eilen kasvia hanskat kädessä. Epäilin kyllä, että ryteikössäni on juuri mainitun kaltainen ilkimys, nimi vain oli hukassa. Netistä (mitä ihmettä me teimme aikana ennen Internetiä?) selvisi torjuntaohjeet ja löytyi tarpeeksi kuvia, josta todellakin päättelin, että pihaan on jotenkin päätynyt riesaksi tämä, persianjättiputki. Tai voi se olla tämäkin, mutta paremmin lehtien muoto, varren karvaisuus ym. sopivat persianjättiputkeen.

Miten kasvi on päätynyt pihallemme, on minulle täysi mysteeri. Multapussin mukana, sillä kaivoin samasta paikasta pois lupiinin ja kolo täytettiin pussimullalla? Kun kaivoin lupiinin ylös, tulinko kaivaneeksi myös aikaisemmin maahan päätyneitä siemeniä, jotka itivät? Onko siemeniä kulkeutunut jostain tuulen mukana? En tiedä.

Torjuntatoimet on joka tapauksessa suunniteltu netistä saatujen ohjeiden perusteella ja ne toteutetaankin lähipäivinä. Ongelmaa tuottaa vain se, miten kasvin osat hävitetään.

Kuopus alkoi oksentaa eilen illalla. Yö oli aika levoton ja vieläkin lapsi on hiukan huonovointinen ja kuumeinen. Onneksi esikoinen on edelleenkin mummolassa eikä todennäköisesti ole saanut tartuntaa. Hän on ollut kyläilemässä kohta viikon. Minulla olisi huomenaamuna kampaaja, ja olen todellakin sen tarpeessa. Saa nähdä, sairastunko minä.